Hoe houden merken zich staande in een veranderende maatschappij? In onze blogserie ‘Trends achter de Ads’ laat trendwatcher Stijn van Arendonk zijn licht schijnen op actuele trends. Onderwerp van deze blog: Post Demographic Consumerism

The Wall Street Journal: ‘Ambitious Hours’

Waarom generiek adverteren als je een specifieke doelgroep wil aanspreken? The Wall Street Journal richt zich op de ambitieuze, carrièregerichte man of vrouw. Degene die er al een halve dag op heeft zitten als de rest van de wereld nog op een oor ligt. Daarom ontwikkelde het bedrijf advertenties en tv-commercials die uitsluitend zichtbaar zijn tussen 5:00 en 8:00 uur en tussen 21:00 en 24:00 uur. Deze campagne nog nooit gezien? Geen zorgen, dan is hij niet voor jou bedoeld. De Amerikaanse carrièretijger heeft hem wel gezien en zijn harde werk wordt beloond met 50% korting op een abonnement én op koffie.

WSJ Ambitious Hours case study from Jerome on Vimeo.

Post Demographic Consumerism

Technologie verandert, de markt nog sneller en de digitale revolutie zet alles op zijn kop. Daarmee verandert óók de behoefte van de consument. Consumptiepatronen laten zich niet langer vangen in traditionele demografische segmenten, zoals leeftijd, geslacht, locatie, inkomen en familiestatus. En hier gaat het vaak mis. Veel bedrijven blijven vasthouden aan oude gewoontes. Een traditioneel reclamebureau zou in deze case topmanagers proberen te bereiken door simpelweg te adverteren via de reguliere websites voor dure horloges, mooie auto’s en fijne wijnen. (Uit Wall Street Journal’s eigen onderzoek blijkt dat 32% een koelkast speciaal voor wijn heeft.)

Vertrouwde marktsegmentatie

Veel bedrijven lopen rechtdoor, terwijl de rest van de wereld de andere kant op gaat. Verschillende branches kunnen over de gevolgen meepraten. Consumenten omarmen verschillende levensstijlen, waardoor ze zich niet meer gedragen zoals we verwachten. Wist je dat de gemiddelde leeftijd van een ‘gretige gamer’ 42 jaar is? En dat yoga het snelst aan populariteit wint onder mannen? Dit maakt de vertrouwde marktsegmentatie op basis van demografische kenmerken ouderwets. Start met het definiëren van de doelgroep. Wie is dat? Of beter gezegd wie wil je aanspreken? Waar hebben zij behoefte aan (of juist niet) en waar bevinden zij zich?

Een-op-een-communicatie

Consumenten willen niet langer generiek als één groep aangesproken worden. Ze verwachten een-op-een-communicatie en een-op-een-interactie en verlangen een persoonlijk aanbod. Neem een voorbeeld aan Wall Street Journal, zij spreken hun doelgroep aan op basis van hun leefstijl: mensen met ambitie voor wie een 60-urige werkweek de norm is. De ads zijn op de juiste tijden zichtbaar, hebben een relevant aanbod en een persoonlijke tone-of-voice die aansluit op de leefstijl van de doelgroep. Kortom ze kunnen zich ermee identificeren.

Hyper targeted advertising / contextual advertising

Gelukkig hoef je niet het roer radicaal om te gooien om (weer) onder de aandacht te komen van je doelgroep. Maar je moet wel meegroeien in het tempo waarin digitale technologie zich vandaag de dag ontwikkelt. Bij Happy Cactus houden we die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zetten ze op eigen wijze in voor diverse organisaties. Zo hebben wij toegang tot technologie waarmee we personen binnen een bepaald gebied – en zelfs binnen een gebouw – kunnen bereiken en hen een complete mobile media ervaring kunnen bieden. Hoe je het ook noemt, hyper targeted advertising of contextual advertising, als creatieve marketeer gaat je hart er direct sneller van kloppen.

Benieuwd hoe die technologie eruit ziet? Kom snel eens langs bij ons in de Blob. Onder het genot van een kop koffie geven wij je graag een demonstratie!