Waarom activatie belangrijk is en wat dat betekent voor je bureau

Prospects. Klanten. Of jij hen nu vindt of zij jou, op enig moment wil je conversies zien. Downloads. Inschrijvingen. Reviews. Sales. Wat dan ook. Dan is enkel communiceren over je bedrijf, je producten of je diensten niet voldoende. Je zult moeten activeren. Zodat mensen in beweging komen. En datgene doen, wat jij beschouwt als gewenst klantgedrag.

En dat is toch een vak apart. Activatie. Of je nu praat over online activatie of offline activatie, je moet weten wat werkt en wat niet werkt. Hoe je beïnvloedingsprincipes vormgeeft en inzet. Hoe je mensen over de streep trekt en dat laatste duwtje geeft. Happy Cactus is daar al meer dan 25 jaar in gespecialiseerd. In merkactivatie, klantactivatie, online activatie en offline activatie. Als bureau zijn we er dagelijks mee bezig.

Online én offline activatie bureau

Het voordeel van Happy Cactus is glashelder. Als bureau zijn wij thuis in zowel online als offline activatie. Hierdoor kunnen we media, middelen en kanalen beter op elkaar afstemmen. Met als resultaat volledig geïntegreerde campagnes. Campagnes die meer opleveren omdat ze beter zijn afgestemd op de klantreis. Waardoor ze simpelweg effectiever zijn.

Van offline naar online activatie

Ons bureau heeft diepe wortels in direct marketing en sales promotion. De basis van onze activatie-expertise is gelegd in de tijd dat Nederland nog massaal bestelde uit dikke catalogi van postorderbedrijven. Zij waren onze klanten van het eerste uur.

Intussen is de wereld veranderd. Maar dat geldt niet voor de universele gedragsbeïnvloedingsprincipes. De principes die schuil gaan achter succesvolle direct mailing concepten, gelden ook nu nog. De stap van drukwerk naar digitaal – van offline activatie naar online activatie – is minder groot dan je misschien zou verwachten. Het verschil zit hem vooral in de uitvoering. En in de details van die uitvoering.

Activatie: van strategie naar concept naar uitvoering

Een activatiecampagne staat zelden op zich. Als het goed is past een activatie naadloos in de bovenliggende marketingstrategie. Zodat de campagne niet alleen bijdraagt aan de kortetermijnresultaten, maar ook de andere marketingdoelstellingen ondersteunt.

Voor de activatiestrategie zelf is het belangrijk dat je drie dingen op een rij hebt: de campagneflow, de actiepropositie en het actiemechanisme. Via welke kanalen ga je je doelgroep bereiken? Wat is je aanbod? En hoe kan je doelgroep daarvan profiteren?

Het succes van een activatie schuilt vooral in deze drie facetten. En in het idee eromheen. Het concept dus. Platte acties kan iedereen verzinnen, maar een intelligente activatie die je doelgroep echt raakt, is toch echt andere koek. Dat vraagt om een creatieve vertaling van je actiepropositie en een verrassende invulling van je media en middelen. En uiteindelijk ook om een sublieme uitvoering. Waarbij elk detail klopt. We zeiden het al eerder: activatie is een vak apart.

Kom in actie!

Wil je weten hoe je merk- en klantactivatie inzet voor jouw merk of bedrijf? Zoek je een bureau met een bewezen trackrecord als het gaat om online en offline activatie? Dan weet je nu wie je moet bellen. Kom in actie en neem contact op met Wouter Aarts.

Web design

Strategie

Concept development

Graphic design

E-mail marketing

Desktop publishing

Deze klanten (en hun klanten) maken wij happy:

Onderdeel van: