Ontdek de echte reden waarom YouTube de 5 seconden skip button invoerde.

Nog erger dan een goudvis…

Wist je dat sinds 2000 (zo wijst een Canadese studie uit) onze hersenen zo overprikkeld zijn geraakt dat we gemiddeld nog maar 8 seconden gefocust een boodschap opnemen en dan alweer een andere prikkel aandacht geven? En dat diezelfde studie aantoont dat wanneer het om een online boodschappen gaat, om de 3 tot 5 seconden nieuwe prikkels onze hersenen bereiken?

Hiermee zijn we officieel nog sneller de aandacht kwijt dan de gemiddelde goudvis, die volgens de geleerden een aandachtspanne heeft van 9 seconden.

De skip button van YouTube

Door de ontelbare media en apparaten die we vandaag de dag gebruiken, is onze aandachtsboog klein. Bizar klein zelfs. YouTube ziet dat gegeven niet als bedreiging, maar omarmt het juist. Ze laten je als adverteerder dus geen 30-seconden commercials meer pushen, die mensen verplicht moeten uitkijken. Ze weten dat YouTube-kijkers dit buitengewoon irritant vinden!

5 seconden na het starten van een advertentie verschijnt daarom de skip button in beeld. Hiermee biedt Youtube mensen de optie om keuzes te maken zodra hun hersenen alweer afgeleid raken. Ze kunnen bewust content kiezen die ze wel gefocust afkijken. Daardoor is de waardering voor YouTube als kanaal erg hoog.

En daarmee creëerde Youtube een advertentiemodel dat zowel voor adverteerders als voor kijkers werkt! De kijker kan snel wegklikken als hij of zij geen boodschap heeft aan de advertentie. De adverteerder betaalt alleen voor de kijkers die écht de boodschap tot zich nemen. Als een kijker je advertentie skipt, hoef je helemaal niets te betalen. Alleen wanneer iemand je advertentie tot het einde kijkt (of minimaal 30 seconden) of doorklikt naar je site, brengt YouTube kosten in rekening.

En dat terwijl de wegklik-kijkers toch 5 seconden lang écht in contact komen met je commerciële boodschap. Ze zitten immers te wachten tot ze weg kunnen klikken. We hebben als adverteerders dus 5 seconden lang gratis de kans om de doelgroep WEL te boeien en te binden.

Is er dan ooit iemand die wél de advertenties bekijkt?

Jazeker! Tussen de 10 en 50 % van de kijkers kun je over de 5-secondengrens heen trekken, wijzen onze casestudies aan. Voorwaarde is wel dat je je houdt aan een aantal vuistregels en slim je eerste cruciale 5 seconden inzet! Benieuwd? Oké, hier een paar van die vuistregels:

  • Gebruik de eerste 5 seconden om je doelgroep te filteren
    Laat weten voor wie de boodschap is, zodat je alleen betaalt voor gekwalificeerde kijkers die je ook echt wilt bereiken. Kijkers die op dat moment oprechte interesse hebben in jouw product.
  • Begin je video met je belangrijkste boodschap
    Zorg dat je de punchline in de eerste 5 seconden overbrengt. Bijvoorbeeld door alvast de actie te vermelden.
  • Zet je merk en logo in beeld vanaf het eerste frame
    Zo bouw je ook aan je naamsbekendheid bij kijkers die wegklikken. En nog gratis ook.

En vergeet niet deze andere voordelen van adverteren op YouTube:

Op YouTube heeft 93% van de kijkers het geluid aan. Combineer beeld met geluid om je branding te versterken!

Gebruik de targetingmogelijkheden om je video te serveren aan YouTube kijkers die bij je profiel passen. Gebruik leeftijd, geslacht, regio en kijkgedrag om te targeten. Hoe beter je je pijlen richt, hoe meer je boodschap zal aanspreken en hoe hoger het percentage kijkers dat NIET wegklikt.

De juiste context kiezen en verrassen!

Als je met deze 5-secondenregels gaat werken, kun je reclame maken die wérkt, in de juiste context geplaats wordt en bijgevolg ook echt gewaardeerd wordt door kijkers. Of je zoekt een creatieve twist binnen de technische mogelijkheden die je hebt en zorgt ervoor dat je je kijkers verrast!

Hieronder heb ik een aantal van deze creatieve video-advertenties voor je verzameld:

Ben je benieuwd hoe je bovenstaande vuistregels kunt toepassen voor jouw merk? Bel me (040-2461991) en we brainstormen in een tot anderhalf uur hoe YouTube voor jouw merk kan werken.

Heidi Anthonis