Stel, je bent niet meer zo happy met je website. Je hebt het idee dat je klanten misloopt. Sterker nog, volgens Google Analytics is dat gewoon een feit. En daar wil je wat aan doen. Maar waar begin je? Wat is wijsheid?

Denk even mee. Wat maakt dat een website doet wat een website moet doen? Te weten:

1. Bezoekers trekken

2. Bezoekers triggeren

3. Bezoekers activeren

Een strak design? Mooie beelden? Wat dacht je van: verdomd goede teksten?

Teksten die je merk authentiek, geloofwaardig en onderscheidend positioneren. Teksten die je producten en diensten overtuigend aan de man brengen. Teksten die een klik bij je bezoekers teweegbrengen, omdat je voelbaar maakt dat je snapt waar zij behoefte aan hebben?

Teksten versus beelden

Tuurlijk. Design telt. Ja, beelden zijn belangrijk. Ze kunnen als geen ander de aandacht trekken, zintuigen prikkelen, emoties opwekken en verlangens aanwakkeren. Bewegende beelden helemaal. Jij, ik en de rest van de mensheid zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Ons brein verwerkt visuele informatie zelfs 60.000 keer sneller dan tekst, volgens het internet.

Toch zijn teksten net een tikkie belangrijker. Teksten zorgen voor duiding, inhoud en sturing. Ze geven antwoord op de vraag: what’s in it for me?

Wil je verkoopargumenten verstrekken? Twijfels wegnemen? Simpelweg vertellen wat je bezoeker moet doen? Het is allemaal handiger met tekst. En dan heb ik het SEO-argument nog niet genoemd. Het zijn je teksten die je vindbaarheid en ranking in Google beïnvloeden.

Wel of niet happy met je website

Wel of niet happy zijn met je website hangt dus vooral af van de kwaliteit van je copy. Je site kan er nog zo gelikt uitzien. Rammelende teksten zijn killing voor je resultaten. Je bezoekers haken simpelweg af. Je website verbeteren begint dus met je webteksten verbeteren. Wat de volgende vraag oproept:

Webteksten schrijven: uitbesteden of zelf doen?

Zelf schrijven is verleidelijk. Niemand kent jouw klanten beter dan jij. Niemand weet meer van je bedrijf en je producten dan jij. Maar pas op. Ongetraind webteksten schrijven is net schoonspringen. In je hoofd zie je het helemaal voor je. In de praktijk ga je plat op je bek.
Uitvoering is alles. Dus heb je 3 opties:

1.  Je huurt een ervaren tekstschrijver in

2.  Je vertrouwt erop dat jouw schrijftalent – God zegene de greep – redding biedt

3.  Je volgt een training webteksten schrijven, waarna je met een tas vol tricks, tools, inspiratie en zelfvertrouwen achter het toetsenbord kruipt

Kies je voor optie 2, dan wens ik je veel succes. Ga je voor optie 1 of 3? Laat het me even weten. Toevallig ken ik nog wel een mannetje…

Jan van Gestel