case jan linders

Promotie-campagne spaaractie emoji stixx

Jan Linders is een supermarktketen uit het zuiden van het land. Een beproefd recept in supermarktland om de omzet te boosten is de spaaractie. Ook Jan Linders had een spaaractie bedacht, gericht op gezinnen met kinderen tot 12 jaar. Bij iedere 15 euro aan boodschappen spaarden klanten zogenaamde emoji stixx: emoticons op een zuignap. Maar hoe promoot je zo’n spaaractie? Met die vraag klopte de supermarktketen aan bij Happy Cactus.

Inzicht

Kids zijn gek op YouTube helden

Om van de spaaractie een succes te maken, moet je in de eerste plaats kinderen zien te bereiken. Kinderen zijn zeer getalenteerd in het beïnvloeden van hun ouders, zeker als het gaat om de boodschappen. Tegelijk zijn ze zeer getalenteerd in het ontwijken van reclame. Waar ze wel van houden? YouTube. Hét kanaal waar ze dagelijks hun idolen volgen. Veel van deze influencers hebben honderdduizenden volgers.

Idee

Samenwerken met influencer Dylan Haegens

In plaats van adverteren tussen de YouTube sterren, gingen we samenwerken met een van hen: Dylan Haegens. Met 1,2 miljoen volgers een van de populairste vloggers. En net als Jan Linders afkomstig uit het zuiden. The perfect match! Dus lieten we hem een video maken, passend bij zijn befaamde format: top 10 pranks. Insteek van de video: wat als emoji’s terugkomen in real life? Daarbij moedigde Dylan zijn volgers aan om hun leukste emoji stixx foto’s te uploaden op een speciale actiepagina. Kinderen maakten zo met hun klas kans op een meet & greet met Dylan.

Ook konden kinderen via de actiepagina kant-en-klare videoberichtjes verzenden naar hun ouders om hen te bewegen bij Jan Linders boodschappen te doen. En ze konden er een gratis spaarbox aanvragen.

Met een campagne op Facebook en POS-materiaal in de winkels betrokken we ook de ouders bij de spaaractie. Zij doen tenslotte de boodschappen.

ka-ching!

1,5 miljoen videoweergaven en 1700 stemmen voor de winnende klas

De spaaractie was een groot succes voor Jan Linders. De YouTube video van Dylan Haegens werd meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. Aan Dylans oproep om je leukste foto’s van je emoji stixx te uploaden op de speciale actiepagina werd massaal gehoor gegeven.

Na een stemronde met genomineerden won groep 7 van basisschool Patricius uit Pey met 1700 stemmen uiteindelijk de meet & greet met hun grote idool Dylan Haegens.

Kennismaken?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf of merk vooruit kunnen helpen? Kijken of er een klik is? Laten we kennismaken. Je vindt ons in het opvallendste gebouw van Eindhoven: de Blob. We kunnen hier afspreken of bij jou. Neem even contact op met Rowan Zomers of Wouter Aarts.

Maak je brains happy

Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol marketinginspiratie.