case ministerie van ocw

Dag van de Leraar

Elk jaar is 5 oktober de internationale Dag van de Leraar. Een dag om stil te staan bij het belang van onderwijs en hét moment om alle leraren van Nederland te bedanken voor hun inzet. Maar hoe doe je dat? Deze vraag legde het Ministerie van Onderwijs neer bij Happy Cactus.

Inzicht

Wat een leraar betekent voor je toekomst, weet je pas in de toekomst

Leraren verrichten betekenisvol werk. Ze bouwen elke dag aan de toekomst van anderen. Het langetermijneffect van hun werk krijgen ze echter zelden te zien. Want wat een leraar nu echt betekent voor iemands toekomst, weet je natuurlijk pas in die toekomst. Vele jaren later.

Wat als leraren zouden zien hoe hun leerlingen en collega’s over dertig, veertig of vijftig jaar terecht zijn gekomen? Als zij heel even konden spieken in de toekomst, om te kijken welke invloed ze hebben gehad op hun keuzes?

Idee

Leraren in een tijdmachine

Om leraren dat kijkje in de toekomst te geven besloten we een tijdmachine te bouwen. Deze zetten we neer op drie verschillende scholen. Het pulserende geluid van de machine, de rook en het zwaailicht zorgden voor veel bekijks.

Op elke school nodigde een computerstem uit de tijdmachine een van de leraren uit plaats te nemen in de machine voor een reis in de tijd. Wat niemand wist, was dat we vooraf in het diepste geheim enkele leerlingen en collega’s ‘vanuit de toekomst’ een videoboodschap hadden laten inspreken. Dankzij de grime zagen ze er 30 jaar ouder uit.

In de tijdmachine kregen de docenten deze videoboodschappen te zien. Dankzij schermen aan de buitenzijde van de tijdmachine kon de rest van de school meekijken. De spanningsopbouw en de persoonlijke verhalen zorgden ervoor dat de waardering voor het leraarschap voelbaar werd voor alle aanwezigen.

Met camera’s registreerden we alles, zodat we een mooie compilatievideo konden maken. Deze plaatsten we op de social media kanalen van het Ministerie. Op deze manier bedankten we niet alleen de uitverkoren leraren voor hun betekenisvolle werk, maar alle leraren van Nederland. Een boodschap die aankwam.

ka-ching!

Een nooit eerder behaald bereik van meer dan 1 miljoen mensen

De video maakte veel reacties los en werd massaal gedeeld. Met als resultaat een nooit eerder behaald bereik van meer dan 1 miljoen mensen.

Twitter

Weergaven 548.236
Mediaweergaven 98.935
Interacties 3.688

Facebook

Weergaven 407.998
Videoweergaven 234.874
Reacties, opmerkingen en deelacties 3.771

LinkedIn

Weergaven 70.020
Klikken 612
Interacties 491

Youtube

Weergaven 1.600

Totaal aantal weergaven: 1.027.854

Kennismaken?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf of merk vooruit kunnen helpen? Kijken of er een klik is? Laten we kennismaken. Je vindt ons in het opvallendste gebouw van Eindhoven: de Blob. We kunnen hier afspreken of bij jou. Neem even contact op met  Rowan Zomers of Wouter Aarts

Maak je brains happy

Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol marketinginspiratie.