case peijnenburg

Peijnenburg LowerCal

Je heet Peijnenburg. Je bent producent van ontbijtkoek. En je hebt een nieuw product ontwikkeld: Peijnenburg LowerCal. Een ontbijtkoek met slechts 50 kcal per plak, wat bijzonder weinig is vergeleken met andere tussendoortjes. Hoe creëer je daar awareness voor zonder direct op tv te gaan? Wat is je boodschap en hoe bereik je snel de juiste doelgroep?

Inzicht

Consumenten hebben geen idee hoeveel 50 kcal is

Veel mensen streven een gezondere leefstijl na. Ze willen bewuster eten, gezondere keuzes maken en beter op de calorieën letten. Maar de meesten hebben geen idee wat ze zich moeten voorstellen bij een bepaalde hoeveelheid calorieën. En stiekem willen ze zich er ook niet te veel in verdiepen. Je mag al zo weinig eten tegenwoordig, is een veelgehoorde kreet.

Idee

Wat eet je nog voor 50 kcal?

Ons idee draaide om een simpel, nieuwsgierig makend zinnetje: Wat eet je nog voor 50 kcal? Om het idee rond te maken, lieten we het antwoord letterlijk zien: 1 hele plak LowerCal, ⅕ gevulde koek, ½ mueslireep, ⅖ fruitreep of ⅕ chocobar. Hierdoor positioneerden we LowerCal als een verantwoord tussendoortje zonder technische uitleg over calorieën.

Video vormde de hoofdmoot van de campagne. Om de campagne te testen en optimaliseren, maakten we voor ieder kanaal vele verschillende uitingen, waarin we dezelfde boodschap steeds iets anders presenteerden. Afhankelijk van de boodschap-absorptie (mate waarin een video wordt bekeken), serveerden we kijkers een passende retargetingboodschap. Hierdoor konden we sturen op de gewenste contactfrequentie en mediabudget efficiënter inzetten.

De campagne werd uitgezet op Facebook, Instagram en YouTube. Bewezen prestatieleveranciers voor videoformats. Je kunt er snel gericht bereik opbouwen en content interactie tracken. En vooral: dit zijn de kanalen waar de doelgroep zich bevindt, waardoor we deze heel scherp konden targeten.

ka-ching!

“Best in Class, based on studies from all verticals”

We lieten zowel Google als Facebook een brand lift study verrichten. De uitkomsten? Google beoordeelde onze campagne op YouTube als “Best in Class, based on studies from all verticals in the Netherlands.” Ook op Facebook en Instagram scoorden we significant beter dan de benchmark. De campagne liep in totaal 4 weken. De belangrijkste cijfers op een rij:

Youtube

Weergaven 1,1 miljoen
Impressies 2,8 miljoen
View rate 46,5%

Youtube

Ad recall (Best in Class!) +74,9%
Brandawareness (Best in Class!) +39,2%
Favourability (Best in Class!) +17%

Facebook & Instagram

Impressies 9,7 miljoen
Afgespeedle video’s 4,44 miljoen

Facebook & Instagram

Ad recall* +308,5%
Brand awareness* +24%

* Vergeleken met de benchmark

Kennismaken?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf of merk vooruit kunnen helpen? Kijken of er een klik is? Laten we kennismaken. Je vindt ons in het opvallendste gebouw van Eindhoven: de Blob. We kunnen hier afspreken of bij jou. Neem even contact op met Rowan Zomers of Wouter Aarts.

Maak je brains happy

Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol marketinginspiratie.