Hoe houden merken zich staande in een veranderende maatschappij? In onze blogserie ‘Trends achter de Ads’ laat trendwatcher Stijn van Arendonk zijn licht schijnen over actuele trends. Onderwerp van deze blog: de deeleconomie.

HomeAway: ‘Why Share It?’

Je bent op een welverdiende vakantie en schreeuwende kinderen terroriseren het zwembad. Romantisch dineren aan de Spaanse Costa del Sol met op de achtergrond huilende baby’s. Je dorm moeten delen met een ietwat behaarde, forse dame. En vergeet die ene keer niet dat je je kamer in een hostel deelde met 18 andere, snurkende mannen. We hebben allemaal wel een aantal van die ‘memorabele’ vakantie-ervaringen. Vakantiehuisaanbieder HomeAway haakt hier met hun laatste campagne slim op in door de keerzijde van de deeleconomie te laten zien. Waarbij ze tegelijkertijd AirBnB stilletjes te kakken zetten.

Op scherp
AirBnB zette een aantal jaar geleden de hotelbranche compleet op zijn kop met een dienst waarbij particulieren hun kamer kunnen (ver)huren. Dit deden ze zo succesvol dat de gemeente Amsterdam de website in 2013 zelfs wilde sluiten wegens oneerlijke concurrentie. Hoewel AirBnB hard op weg is de hotelbranche te monopoliseren, zet de deeleconomietrend de mate waarin we vandaag de dag alles delen op scherp. Of het nou persoonlijke data betreft of in dit geval, je woning die je aan een wildvreemde verhuurt. HomeAway haakt hier bewust op in door een vakantiebeleving aan te bieden die je niet met een vreemde hoeft te delen.
HomeAway biedt in de basis hetzelfde als AirBnB. Waar het bij AirBnB mogelijk is om alleen een bed te huren, huur je bij HomeAway het hele huis. Zonder al de nadelige aspecten van de deeleconomie.
Potentie
De deeleconomie is een trend die wij al een tijd op de voet volgen. Het is er absoluut een met potentie. Om succesvol in te spelen op deze trend hoef je niet radicaal het roer om te gooien en vol in te zetten op de deeleconomie. Maar je moet de trend wel op de juiste manier combineren met je dienstverlening.
Nieuwsgierig hoe wij trends als deze vertalen naar jouw business case? Kom gerust eens langs in de Blob!
Stijn van Arendonk