Hoe houden merken zich staande in een veranderende maatschappij? In onze blogserie ‘Trends achter de Ads’ laat trendwatcher Stijn van Arendonk zijn licht schijnen op actuele trends. Onderwerp van deze blog: de e-motional economy.

Samsung: ‘See More Feel More’

Een dame kijkt je geraakt aan terwijl blauw, rood, geel en groen licht subtiel over haar gezicht in elkaar overvloeien. Ze vecht zichtbaar tegen haar emoties. Slikt tranen weg. Ogen zwellen op. Tranen bungelen op haar oogleden. Slikt nogmaals. Er is geen stoppen aan. Ze stromen over haar wangen naar beneden. Waar kijkt ze in godsnaam naar?

Nou, dat zal ik je vertellen. Deze spontane en authentieke reactie (lees, niet in scène gezet) is het gevolg van het kijken naar Samsungs nieuwe lichting UHD tv’s. Die met zo’n gebogen scherm. Deze tv is voorzien van de nieuwste snufjes waardoor ze, kennelijk, voor een revolutionaire kijkervaring zorgen. Doordat je meer ziet ben je meer betrokken en voel je meer tijdens het kijken naar HD-content.
Merkwaardig zou je zeggen dat Samsung deze tv dan niet in volle glorie laat zien. Toch niet. In plaats van de camera te richten op de tv hebben ze deze omgedraaid en maken ze van tv-kijken een zuiverende ervaring die naadloos aansluit op de huidige tijdsgeest.
Verrassende, memorabele ervaringen staan garant voor meer bereik en meer sales in de experience economy. Tegenwoordig wordt daar een genuanceerde, emotionele laag aan toegevoegd: e-motional economy. Door bewustwording en de opkomst van mindfulness zijn mensen continu bezig met welk gevoel iets ze geeft. Merken die een verrassende, memorabele en ontroerende beleving neerzetten zullen hierdoor de voorkeur genieten.
Gefaciliteerd door nieuwe technologieën uit het digitale tijdperk ontwikkelen bedrijven in toenemende mate dergelijke ervaringen. De focus ligt daarbij op het creëren van een diepe en emotionele betrokkenheid met hun merk.
Als marketingbureau zijn we natuurlijk elke dag al bezig met de vraag: hoe raken we de juiste snaar bij de consument? Merk- en klantactivatie vragen nu eenmaal om diepgaand inzicht in menselijk gedrag en verstand van de werking van beïnvloedingsprincipes. Maar in de e-motional economy gaat het om meer dan aandacht, interesse en koopimpulsen opwekken. Het gaat om het tot stand brengen van een merkbeleving die leidt tot een diepere emotionele verbinding met je merk.
Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door 360º video in te zetten. Met virtual reality wordt je klant van kijker naar een plat scherm ineens ooggetuige van het verhaal. Indien goed uitgevoerd raak je je publiek daarmee veel krachtiger dan met een ‘gewoon’ filmpje. Is dat niet ingewikkeld en duur? Valt reuze mee. Informeer er eens naar bij Happy Cactus. Wij maken je graag wegwijs in de e-motional economy!
Stijn van Arendonk