Happy Cactus

Doelgroep-analyse

Als merk, retailer of bedrijf wil je de juiste mensen bereiken. Daarom is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is. Zo laat je potentiële klanten niet alleen je website bezoeken, maar zet je ze daarnaast om in afnemers. Wanneer je precies weet wat een specifieke doelgroep wil, wanneer ze tot aankoop overgaan en welke toegevoegde waarde ze van je product of dienst verwachten, creëer je pas echt campagnes en content die mensen activeren.

Stap 1: je doelgroep bepalen

Het is belangrijk om eerst jouw doelgroep te definiëren. Het laten uitvoeren van een doelgroeponderzoek is daarom een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Het geeft een goed beeld van wie je doelgroep is en wie juist niet. We onderzoeken demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd, beroep, nationaliteit, woonplaats en afkomst. Maar ook voorkeuren, interesses en andere statistieken binnen een groep komen aan bod. Deze informatie verwerken we in één of meerdere persona’s. Als je eenmaal weet wie je doelgroep is – door een analyse van je bestaande klantenbestand of aanvullend onderzoek – kun je kijken naar wat je doelgroep(en) bezighoudt en wat ze beweegt.

 

Stap 2: Doelgroepanalyse

De volgende stap is doelgroepanalyse waarbij we onderzoek doen naar het koopgedrag van de doelgroep. Waarom kopen ze? Wanneer? Via welke kanalen? Wie maakt of beïnvloedt deze aankoopbeslissing? Vaak analyseren we deze gegevens aan de hand van online aanwezige doelgroepdata, maar ook enquêtes of interviews behoren tot de mogelijkheden. In veel gevallen is directe vraagstelling de meest eenvoudige en efficiënte methode. De inzichten verwerken we in een customer journey waarin je duidelijk ziet wat de reis is die een klant aflegt voor en na de aankoop van een product of dienst. 

 

Doelgroepanalyse is een dynamisch proces. Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om het gedrag van je doelgroep(en) regelmatig opnieuw onder de loep te nemen. Het evalueert altijd en neemt nieuwe vormen aan. Bijvoorbeeld doordat je product- of dienstenportfolio is vernieuwd of uitgebreid, het concurrentieveld verandert of omdat er nieuwe social media platformen ontstaan.

 

Stap 3: effectief je doelgroep activeren

Door goed te weten wie je doelgroep is en wat ze beweegt, worden alle marketinginspanningen gerichter. Effectievere campagnes en een lagere mediaspend zijn het resultaat. Samen achterhalen we alles om jouw doelgroep(en) maximaal te activeren.

Kennismaken?

Benieuwd hoe we jou vooruit kunnen helpen? Kijken of er een klik is? Laten we kennismaken. Je vindt ons in het opvallendste gebouw van Eindhoven: de Blob. We kunnen hier afspreken of bij jou.