Happy Cactus

Merkstrategie

Een merk neerzetten doe je niet in één dag. En een gevoel bij je merk bouw je niet in één contact. Merkbeleving groeit door je doelgroepen langdurig te voeden met emotionele associaties zodat ze uiteindelijk voorkeur krijgen voor jouw merk. Een goede merkstrategie is een kwestie van opbouwen en vasthouden. En positioneren is durven kiezen. We helpen je graag het meeste uit jouw merkstrategie te halen door keuzes te maken die ertoe doen.

Laad je merk met beloftes

En dat gaat verder dan een logo en een huisstijl. We kijken naar jouw unieke positie ten opzichte van concurrenten. We gaan aan de slag om jouw merk te laden met een onderscheidende merkbelofte met aantoonbare klantvoordelen. Zodat jouw klanten precies weten wat ze aan jou hebben. Op basis van de mate van volwassenheid van de (online) branding van je merk stippelen we samen de route en te zetten stappen uit.

Een deep-dive in jouw DNA

Met verschillende methoden uit onze merkstrategie toolbox doorgronden we het DNA van je bedrijf. We duiken dieper in de intrinsieke motivatie. Waarom doe je wat je doet? En waarom dan precies zo? Op deze manier zoeken we naar een onderscheidende positionering en proposities. Als we dit helder hebben, dient het als een stevige briefing voor een onderscheidende corporate story en activerende campagnes.

Onderscheid jezelf in het speelveld

Als je dan eenmaal weet wat je als bedrijf naar de markt wilt communiceren en weet wat je sterke punten zijn, kruipen we in de huid van je klanten. Wat horen ze? Wat zien ze? En – nog belangrijker – waar ligt de echte behoefte? We kijken niet alleen inside-out naar je bedrijf, maar ook hoe we de outside-in behoefte goed kunnen verwoorden. Maar ook het speelveld waarin jullie actief zijn is belangrijk. Wie doen er nog meer mee? Zijn er wellicht substituten voor je product? We praten met elkaar over hoe je onderscheidend bent. Altijd met oog op mogelijke veranderingen in de toekomst. 

Stap voor stap opbouwen

Afhankelijk van de fase waarin jouw merk zich bevindt, focussen we ons op andere aspecten. Is bekender worden je voornaamste streven? Dan bouwen we eerst aan je naamsbekendheid. Zodra je potentiële klanten weten van je bestaan, werken we aan de juiste emotionele associaties met merkbeleving en uiteindelijk merkvoorkeur als doel. En met als ultieme stip op de horizon: een love-brand worden. Dit heb je bereikt wanneer jouw trouwe fanbase een deel van hun identiteit verleent aan jouw merk. 

Pak een vernieuwde voorsprong

Zelfs als je uniek bent in wat je aanbiedt is een goede merkstrategie belangrijk. Wanneer je een mooie niche vindt waarin jij uitblinkt, volstaan alleen een logo en huisstijl in het begin nog wel. Maar wat als er meer spelers bijkomen en de markt zich vult? En wat als alle aanbieders dezelfde voorwaarden bieden? Dan kiezen consumenten altijd voor de aanbieder die ze herkennen en vertrouwen. Tijd om je logo en huisstijl uit te breiden met een merkpositionering en belofte om zo uiteindelijk opnieuw een voorsprong op de concurrentie te pakken.

Kennismaken?

Benieuwd hoe we jou vooruit kunnen helpen? Kijken of er een klik is? Laten we kennismaken. Je vindt ons in het opvallendste gebouw van Eindhoven: de Blob. We kunnen hier afspreken of bij jou.