Merken zijn net mensen. De een is beter in verleiden dan de ander. Net zoals mensen soms iets te direct kunnen zijn in hun communicatie, kunnen merken dat ook zijn. Ze zijn te veel of te snel gericht op conversie. Het gevolg laat zich raden: het merk loopt een blauwtje. Hoe voorkom je dat nou? Hoe ontwikkel je een marketingcampagne die wel de juiste snaar raakt en effectief is?

Gedragspsychologie

Om die vraag te beantwoorden moeten we kijken naar gedragspsychologie. Gedrag kun je namelijk niet zomaar beïnvloeden. Allerlei factoren spelen daarbij een rol. Zoals intentie, aandacht, motivatie en betrokkenheid. Maar ook de fase waarin de doelgroep zich bevindt. Is hij al bekend met je merk of moet je jezelf eerst nog voorstellen?

In essentie is de oplossing simpel. Stem je communicatie af op de state of mind van je doelgroep. Als je dat doet maak je je campagnes direct een stuk effectiever. Maar simpele oplossingen zijn zo eenvoudig nog niet.

Daarom heb ik hieronder een aantal handige hulpvragen voor je. Een soort checklist voor effectieve marketingcampagnes.

In welke fase van de customer journey zit je doelgroep?

Of je nou het AIDA, See-Think-Do-Care, Touch-Tell-Sell model of welk model dan ook gebruikt, je ontkomt er niet aan om met een customer journey te werken. De informatiebehoefte verschilt per fase.

In een oriëntatiefase neemt de koper geen beslissingen. In de fases daarna moet je hem enthousiasmeren en pas in de laatste fase zet je aan tot actie. Stel jezelf hardop de vraag: welke informatiebehoefte spreek ik aan met mijn campagne en sluit dit aan bij de fase waarin mijn doelgroep zich bevindt?

Heb je doelstellingen aan je campagne gekoppeld?

Een effectieve campagne is toetsbaar en bevat doelstellingen. Pas als je weet in welke fase je doelgroep zit, kun je ook juiste, reële doelen stellen. Maak deze doelen glashelder, zodat je campagne toetsbaar is.

Kent de doelgroep je al of moet je jezelf nog introduceren?

Is je naamsbekendheid niet zo groot? Ben je nieuw op de markt of lanceer je een nieuw product? Introduceer jezelf eerst in je campagne. Wie ben je en wat heb je te bieden?

Dat doe je met een scherpe, heldere merkpositionering. Zo raakt de doelgroep bekend met je. Daarna is de kans groter dat je prospect ingaat op je verzoek tot aankoop. Want, onbekend maakt onbemind.

Heeft de doelgroep al de intentie om tot koop over te gaan?

Intentie en gedrag liggen soms ver uit elkaar. Goede bedoelingen leiden niet automatisch tot gewenst gedrag. Wees je daarvan bewust bij het inrichten van je marketingcampagne. Is je doelgroep al in koopmodus? Of moet die intentie eerst nog verder aangewakkerd worden? Als je die vraag niet met zekerheid kunt beantwoorden, zul je dat eerst moeten onderzoeken.

Hoe zit het met de kennis, houding en denkbeelden?

Gedrag verandert pas ná houding en houding verandert pas ná kennis. Een effectieve campagne houdt dit goed in de gaten en in balans. Met doelgroeponderzoek kom je erachter welke informatie je campagne nodig heeft om het kennisniveau van je doelgroep op peil te brengen of welke houding je al dan niet moet veranderen met je campagne.

Hoe verwerkt de doelgroep je campagneboodschap?

Dat hang af van de mate van betrokkenheid van je doelgroep bij het onderwerp. Want die betrokkenheid bepaalt hoe gemotiveerd iemand is om aandacht te schenken aan je campagne. En hoe bereidwillig iemand dus is om je boodschap daadwerkelijk te verwerken.

In het algemeen geldt: hoe betrokkener iemand is, hoe meer hij zich laat leiden door argumenten. Minder betrokken? Gooi er dan wat meer emotie in. Hoe minder mensen hoeven na te denken, hoe makkelijker ze beslissen. De welbekende beïnvloedingsprincipes van Cialdini komen je hierbij goed van pas.

Trekt je campagne genoeg aandacht?

Aandacht is essentieel om de informatie uit je campagne te verwerken en daadwerkelijk overtuigd te raken. Gelukkig heb je daar zelf invloed op. Zorg voor genoeg stopkracht! Een campagne die lijkt op die van je concurrent of op je vorige campagnes, trekt niet langer de aandacht. Stel jezelf de vraag of je campagne het emotionele brein van je doelgroep genoeg triggert.

Het marketinggeheim achter effectieve campagnes

Je ziet, het is eigenlijk heel simpel: zet je doelgroep in het middelpunt van je campagnestrategie. Houd vervolgens je campagne een spiegel voor. En kijk kritisch of je boodschap klopt met de state of mind waarin je doelgroep zich op dat moment in bevindt. Heb je helder waar de verschuiving in gedrag moet plaatsvinden? Stem daar je communicatie dan op af.

Zoek je een bureau om je daarbij te helpen? Laat het me weten. Als je wilt, maken we snel een afspraak.

Diana

Reageer