Design sprints zijn een effectieve marketing tool. In korte tijd zet je een gevalideerd idee neer. Zo verklein je het risico op een fiasco. Maar dat is niet de enige reden waarom designs sprints waardevol zijn. In deze blog lees je hoe design sprints werken en hoe ze je marketing succesvoller maken.

Design sprint als marketing test tool

Nieuwe producten. Nieuwe diensten. Nieuwe campagnes. Aan nieuwe ideeën ontbreekt het meestal niet op de marketingafdeling. Ook niet aan enthousiasme om die ideeën vorm te geven en de wereld in te slingeren. Kosten nog moeite worden soms gespaard. 

We zien het zelf geregeld bij Happy Cactus. Een marketeer of ondernemer die bij ons aanklopt met een idee. Of wij dat idee als creatief bureau handen en voeten willen geven. Om het daarna succesvol in de markt te zetten met een slimme strategie en dito campagne.  

Dat zijn leuke aanvragen. Maar wat als die persoon iets over het hoofd heeft gezien? Als zijn aannames niet kloppen? Als het idee niet aanslaat? Een design sprint kan die onzekerheid wegnemen. En daarmee een zeperd voorkomen. 

Soms adviseren we daarom om geen creatief concept of campagne te ontwikkelen, maar een design sprint te doen.

Wat is een design sprint?

Laat ik eerst even kort uitleggen wat een design sprint is. Een design sprint is een stapsgewijs proces waarbij een gemêleerd team in een week tijd een door klanten getest prototype ontwikkelt voor een bepaald vraagstuk. 

Het globale proces ziet er als volgt uit:

Stap 1: doel bepalen en probleem doorgronden
Stap 2: inventariseren bestaande ideeën en aanvullen met nieuwe
Stap 3: ideeën screenen en bepalen welk idee je wilt testen
Stap 4: prototype maken
Stap 5: prototype testen bij klanten
Stap 6: vervolgstappen maken op basis van feedback

Wanneer is een design sprint interessant?

Als service designer ben ik fan van design sprints. Maar laat ik duidelijk zijn. Een design sprint is niet het wondermiddel voor al je (marketing)uitdagingen. Kom ik zo op terug. In de volgende gevallen is een design sprint echter beslist interessant. 

  • Wanneer je iets nieuws wilt verkennen, een nieuw product wilt ontwikkelen of een idee wilt uitproberen dat je ergens op de plank hebt liggen.
  • Wanneer je weet niet waar je moet beginnen en het zoeken naar de oplossing veel tijd en geld zal kosten.
  • Wanneer je weinig tijd hebt en er nog veel onbeantwoorde vragen zijn.
  • Wanneer je snel nieuwe ideeën nodig hebt.
  • Wanneer je vastzit en je nieuwe inzichten nodig hebt om verder te komen.

Wanneer heeft een design sprint geen zin?

Er zijn bepaalde voorwaarden om een design sprint succesvol te laten zijn. In de volgende gevallen kun je beter niet beginnen aan een design sprint. 

  • Wanneer je uitdaging te breed is. Een Design Sprint gaat je niet verder brengen als je streeft naar wereldvrede.
  • Wanneer je uitdaging te smal is. De uitdaging kan ook te klein zijn. Ben je op zoek naar een kleine verbetering? Of ligt de oplossing al zo voor de hand? Dan is het waarschijnlijk een beter plan om de ideeën die er zijn gewoon te uit te voeren en te testen.
  • Wanneer je niet de juiste mensen bij elkaar kunt krijgen. Voor een sprint is een divers team nodig. Lukt het je niet om een goed team te verzamelen? Begin dan niet aan een design sprint.
  • Wanneer je uitdaging niet concreet genoeg is. Hoeveel weet je daadwerkelijk over het probleem? Wie ervaart het probleem nu precies, wanneer en waar? Als deze vragen je nog niet helder zijn, dan is meer research doen of bijvoorbeeld een ‘problem framing sessie’ een betere oplossing.

Nog 5 voordelen van design sprints

Het verkleinen van je risico’s door in een vroeg stadium je aannames te testen is natuurlijk bijzonder waardevol. Maar een design sprint kent nog meer positieve bijwerkingen. Ik noem er 5.

 1. Sneller resultaat
Omdat mensen in een design sprint actief meedoen in plaats van passief te luisteren, zie je sneller resultaat. Mensen leren het beste door te doen.

 2. Stimuleert groepscreativiteit
De design sprint is bij uitstek de plek om geïnspireerd te raken door de andere stakeholders. De veilige omgeving van zo’n sprint kan een sterke boost geven aan de groepscreativiteit. Voor een nieuw team dat net begint aan een nieuw project is een design sprint een fantastische manier om een vliegende start te maken. 

 3. Samenwerking verschillende disciplines
Vaak winnen design sprints aan kracht door de aanwezigheid van deelnemers uit verschillende disciplines. Bij het zoeken naar een oplossing is het verbazingwekkend hoeveel je bereikt als diverse disciplines echt samenwerken.

 4. Commitment
Bij een goede design sprint zijn alle deelnemers verantwoordelijk en gedragen zich daar ook naar. Bijkomend voordeel is dat iedereen op dezelfde lijn zit.

5. De fun-factor!
Design Sprints zijn ook gewoon leuk om aan deel te nemen. Ze dagen je uit om anders naar zaken te kijken. En ze zorgen voor positieve energie in de groep.  

Kortom, design sprints zijn een effectieve manier om snel waardevolle stappen te zetten met je marketing. Wil je hier meer over weten? Of ben je benieuwd of een design sprint voor jouw uitdaging kan werken? Stuur me gerust een mailtje. Ik denk graag met je mee.

Ian Thorne 

Leave a Reply