Motion is het nieuwe toverwoord in marketingland. Video’s, animaties, stop-motion filmpjes: steeds meer merken ontdekken de kracht van bewegend beeld. Wat maakt motion zo interessant voor marketeers? Welke uitdagingen kent videomarketing? En welke stappen zet Happy Cactus om je daarbij te helpen?

Bewegend beeld wordt de dominante contentvorm. Je hoeft geen glazen bol te hebben om dat te zien. Vergelijk je Facebook-tijdlijn maar eens met een jaar geleden. Facebook geeft videoberichten steeds meer voorrang. De impact daarvan reikt verder dan ‘s werelds grootste social netwerk zelf. Ook op andere social media kanalen zien we steeds meer videocontent. En niet alleen daar. Overal eigenlijk.

Video touch points
Zelfs met de laptop dichtgeklapt en de smartphone in de broekzak ontkom je niet aan video. Want ook in voetbalstadions, op treinstations, bij de benzinepomp en op billboards langs de snelweg rukt video op. De customer journey kent meer video touch points dan ooit. Campagnes zonder een “filmpje” worden een zeldzaamheid.

En de consument? Die smult ervan. Nu al is video de meest gedeelde content. Van de enorme berg content die hij elke dag voor zijn kiezen krijgt, valt videocontent het meeste in de smaak. Video snackt nu eenmaal lekker weg.

De kracht van motion
Geen enkele contentvorm heeft de potentie om grote groepen mensen zo diep te raken als bewegend beeld. Video’s en animaties maken content niet alleen licht verteerbaar, indien goed uitgevoerd weten ze ook onze emoties als geen ander te triggeren. En daarmee ons gedrag. Want niets stuurt zo sterk menselijk gedrag als emoties. Onze ratio ten spijt.

Uitdagingen
Dat biedt kansen voor merken, maar ook uitdagingen. Allereerst creatieve uitdagingen. Want door de groeiende hoeveelheid videocontent die we dagelijks voor onze kiezen krijgen, komt de lat steeds hoger te liggen. Mensen verwachten een bepaalde minimum kwaliteit, zowel inhoudelijk als qua uitvoering. Als een video niet direct weet te boeien, haken mensen onmiddellijk af.

Een andere uitdaging is het budget. Video- en animatieproducties zijn relatief complex en duur. De vraag is dus al snel gerechtvaardigd of het doel en de verwachte ROI in verhouding staan tot de kosten. Vooral de contentconsumptie op social media heeft een zeer vluchtig karakter, waardoor social content eigenlijk niet te veel geld mag kosten.

Creativiteit is key
Als je kosteneffectief wilt werken, moet je beginnen bij de basis. Elke video of animatie start met een idee. En een goed idee is niet alleen creatief, het is vooral ook effectief. Lees: kosteneffectief.

Voor creatieven is niets zo leuk als een filmshoot vol bikinimodellen begeleiden op de Bahama’s. Is Victoria’s Secret je opdrachtgever? Vooral doen! Werk je voor een juridisch dienstverlener met een sterk regionaal karakter? Kijk dan nog eens goed naar je script. Daar valt meestal de belangrijkste winst te behalen.

Succesvolle formats blinken vaak uit in eenvoud. “Will it blend?” van Blendtec is er een klassiek voorbeeld van. Om te demonstreren hoe sterk de blenders van Blendtec zijn, vermaalt de topman van het bedrijf, Tom Dickson, de meest absurde voorwerpen tot gruzelementen. Van golfballen tot iPads. Het format stamt uit al 2006, maar is nog steeds succesvol.

Natuurlijk is niet elke boodschap even makkelijk in een verbluffend simpel script te vangen. En zelfs als het je lukt, dan nog ben je er niet. Want je idee mag dan wel uitblinken in eenvoud, je wilt niet dat je filmpje of animatie er amateuristisch uitziet. Bezuinigen op de kwaliteit van de productie is niet slim. Het leidt bijna altijd tot spijt achteraf.

Motion designers
Toch valt er ook een flinke slag te slaan als het gaat om de productie van motion. Het scheelt nogal of je alles moet inkopen of dat je dingen ook zelf kunt doen, omdat je er de kennis, ervaring en techniek voor in huis hebt. Een belangrijke reden waarom Happy Cactus recent motion designers en een video editor aan het team heeft toegevoegd. Hierdoor is de stap naar motion content voor onze klanten een stuk aantrekkelijker geworden.

Ben je benieuwd hoe je met motion jouw klanten in beweging zet? Kom dan snel eens langs bij Happy Cactus voor de nodige inspiratie. De popcorn staat klaar!

Jan van Gestel