Pinterest staat bekend om haar mooie en inspirerende beelden. Een sociaal platform dat in de meeste gevallen gebruikt wordt als een soort moodboard voor een stylingsprojecten. Maar het platform heeft veel meer te bieden dan dat. Je kunt het zien als: de visuele ontdekkingsmachine. En ik vertel je graag waarom:

Pinterest

Naast de grootste zoekmachine van het wereldwijde web bestaat er ook zoiets als een ontdekkingsmachine. Nee, ik heb het niet over een vaag soort ‘uitvinding’. Ik heb het over het meest inspirerende platform dat al langer in ons midden is: Pinterest.

Pinterest is letterlijk gezien misschien een zoekmachine, maar het wordt door het gros van de gebruikers (98%) gezien als een platform om online op ontdekking te gaan. Denk aan: het zoeken van DIY tutorials, trendy outfits voor het aankomende seizoen, maar ook om ideeën op te doen voor een hippe traktatie om op school uit te delen. De resultaten van deze ontdekkingstocht bewaar je door ze te pinnen met een digitale pin(punaise)  op je digitale board.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Intentie gebruikers

Onbeslist

Allereerst komen de gebruikers van Pinterest onbeslist. Volgens Pinterest zelf is namelijk 97% van alle zoekopdrachten in Nederland merkloos. Dat betekent dus concreet dat ze bijvoorbeeld zoeken op sneakers in plaats van nike sneakers. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Want sommige merken hebben het zó goed voor elkaar dat hun merknaam een productcategorie is geworden. Denk maar eens aan Luxaflex. Dat is eigenlijk een productcategorie als zonwering of raambekleding. Maar iedereen zal het zowel in de volksmond als op internet Luxaflex noemen.

Pinners zijn planners 

Gebruikers van Pinterest plannen vooruit. Niet van dag tot dag, maar van moment tot moment. Van kleine speciale momenten als bijvoorbeeld een Moederdag of Vaderdag tot aan grote speciale momenten zoals, feestdagen als Pasen, Kerst of de wisseling van het jaar. Het is dus van belang om acties die deze speciale momenten als onderwerp hebben ver vooruit te plaatsen. Zo maak je gebruik van een langer tijdsbestek waarin je de pinners al ruim van tevoren voor je gaat winnen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kopen, kopen, kopen

Sommige platformen worden nu eenmaal eerder bezocht met de achterliggende intentie om iets te kopen. En Pinterest scoort hier voornamelijk erg hoog op. Zo noemt het platform zelf dat ongeveer 55% van de gebruikers van Pinterest met de intentie komt om iets te kopen. Voor platformen als Instagram (12%) en Facebook (12%) ligt dit al een heel stuk lager. Om maar niet te spreken over Twitter, LinkedIn en Snapchat.

En nog beter nieuws voor de content creators onder ons. Ongeveer 83% van de gebruikers van Pinterest kocht iets naar aanleiding van de content die ze zagen op het platform. Pluim voor jullie!

Pinterest Facts

Voor de fact-fans onder ons heb ik hieronder een handig overzicht gemaakt van de belangrijkste NL-cijfers die je van dit platform moet weten (let op, deze cijfers zijn door Pinterest Business met ons gedeeld en gaan over de periode van 2019 Q3 t/m 2020 Q2):

  • 4.6 miljoen maandelijkse gebruikers;
  • 2 miljoen daily saves;
  • 1 van de 3 aankopen via Pinterest waren na het zien van Branded Content;
  • 39% van de gebruikers is een Millennial;
  • 34% van de gebruikers is ouder;
  • 68% van de gebruikers is vrouw;
  • 32% van de gebruikers is man.

(p)Interesses van pinners

  • 2,8 miljoen gebruikers hebben interesse in beauty hacks en inspiratie;
  • 4+ miljoen gebruikers hebben interesse in home hacks en inspiratie;
  • 2,5 miljoen gebruikers hebben interesse in food & drinks hacks en inspiratie;
  • 2,5 miljoen gebruikers hebben interesse in fashion hacks en inspiratie;
  • 2.4 miljoen gebruikers interacteren met NL Entertainment content;
  • 3 miljoen gebruikers interacteren met travel content;
  • 1,5 miljoen gebruikers hebben interesse in ouderlijke hacks en inspiratie.

De belangrijkste fase in een aankoopproces is de CARE fase, maar in de praktijk wordt deze helaas vaak vergeten!

User-Journey

De user-journey van Pinterest ziet er ongeveer zo uit:

SEE fase

Op dag 1 dat de gebruiker van Pinterest gebruik maakt, gaat hij of zij op ontdekking naar iets nieuws, iets inspirerends.

THINK fase

Rond dag 14 heeft de gebruiker genoeg inspiratie en kennis opgedaan over een bepaald product, een bepaalde stijl of noem maar op.

DO fase

Rond dag 30 zit de gebruiker in een fase waarin hij of zij overgehaald kan worden tot actie.

CARE fase

Na aankoop van een product of dienst komen alle klanten in de CARE fase terecht. Of ze nu op Pinterest zitten of niet. Dit kan gezien worden als allerbelangrijkste fase waarin je als bedrijf of organisatie actie moet ondernemen. Want na de aankoop van een product of dienst, moet je de aandacht voor jouw bedrijf of organisatie proberen vast te houden. Door deze aandacht vast te houden komt je doelgroep namelijk sneller weer in de DO fase terecht.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of heb je hulp nodig bij het inspelen op de journey van de Pinterest gebruiker? Neem dan contact met mij op via steffianderson@happyhorizon.com of via www.happycactus.nl

Leave a Reply