Hoe houden merken zich staande in een veranderende maatschappij? In onze nieuwe blogserie ‘Trends achter de Ads’ laat trendwatcher Stijn van Arendonk zijn licht schijnen op actuele trends. Onderwerp van deze eerste blog: de nieuwe man.

Axe: Find your Magic

’Een six pack? Kom op, wie heeft dat nodig als je de neus hebt?’ zegt de voice-over in de nieuwe Axe reclame terwijl de camera van een perfect gespierde torso inzoomt naar een alles behalve gespierde jongen met een vrij aanwezige neus. ‘Of de neus, als je het pak hebt.’ Waarna de camera inzoomt op een urban cowboy die zelfverzekerd in een knalblauw pak door de stad paradeert. Op deze tour gaat de nieuwe reclamespot van Axe nog even verder. Keer op keer ingezoomd op individuen die stuk voor stuk zelfverzekerd zijn door gewoon zichzelf te zijn. Van ‘the moves’ tot ‘rocking those heels’ – jazeker een voguing transgender op hakken. En van een homoseksueel stel tot iemand swingend in zijn rolstoel. Want, zo stelt Axe ‘Who need some other thing, when you’ve got your thing?’

Axe deed onderzoek onder 3500 mannen wereldwijd. Daaruit bleek dat vrouwen mannen aantrekkelijker vinden als ze gewoon zichzelf zijn. Dit inspireerde Axe om nog eens naar hun ‘one size fits all’ aanpak te kijken en het roer om te gooien. Veel mannen worstelen met hun zelfvertrouwen en voelen druk om te voldoen aan het stereotype man dat wordt geschetst in de maatschappij. Ze zijn deze gephotoshopte, mannelijke beelden uit de media zat, zoals deze campagne nogmaals bevestigt.
De nieuwe man is zowel zeer mannelijk als zeer vrouwelijk in tegenstelling tot de metroman. Die scoorde juist punten met zijn vrouwelijke kant. Mannen vandaag de dag doen aan Broga; een mannelijke vorm van yoga met de focus op kracht en energie. Gaan naar Hammer & Nails; een manicure zaak omgetoverd tot mancave. Stuk voor stuk signalen waaruit blijkt dat mannen lichaam en ziel verzorgen maar wel op een mannelijke manier. Axe laat zien dat het nog steeds om sex-appeal en aantrekkingskracht gaat maar ook om jou als individu. Dus koopt de man vandaag producten uit de Axe grooming-lijn -gelanceerd middels deze campagne omdat hij wèl zijn baard wil verzorgen en met de katten van zijn vriendin wil kroelen maar nièt naar een bosje bloemen wilt ruiken.
Nieuwsgierig hoe wij trends als deze vertalen naar jouw business case? Kom gerust eens langs in de Blob!
Stijn van Arendonk