Wanneer je van plan bent om e-mails te gaan sturen, zal je op zoek moeten naar goede software hiervoor. Er zijn verschillende leveranciers die dergelijke software aanbieden. Een e-mail software leverancier wordt vaak ESP (E-mail Software Provider) genoemd. In dit artikel vind je de belangrijkste overwegingen die je dient mee te nemen bij de keuze voor de juiste software.

Waarom e-mailmarketing software?

Het versturen van e-mail via een software provider heeft diverse voordelen ten opzichte van het verzenden via bijvoorbeeld een CRM-systeem of via de eigen e-mail client waarmee je dagelijks werkt. Allereerst ben je met gedegen e-mailmarketing software in staat om de e-mail mooi op te maken. Daarvoor is het uiteraard wel van belang dat je een e-mail template gebruikt die binnen elke e-mail client (Outlook, Gmail, Hotmail, etc.) goed weergegeven wordt en die ook voor elk apparaat (zowel mobiel, tablet als desktop) er perfect uitziet. Indien je e-mail verstuurt via jouw eigen inbox, dan heb je geen inzicht in de statistieken van de e-mail. Je weet bijvoorbeeld niet hoeveel mensen deze hebben geopend, op een link hebben geklikt, de mail hebben doorgestuurd of zijn gebounced op basis van hun e-mailadres. Deze gegevens zijn via een ESP wel te achterhalen dankzij de uitgebreide rapportages.
Daarnaast zorgt het versturen van e-mail vanuit een e-mail software provider ervoor dat je een hogere kans hebt dat de e-mail wordt afgeleverd in de inbox van de ontvanger. ESP’s versturen namelijk dagelijks voor honderden klanten meerdere e-mailings. Het is dus in hun belang om de deliverability op orde te houden. Wanneer je op een andere manier je e-mailings verstuurt, is het risico op een onjuiste aflevering groter.

Wat is het voordeel van e-mailmarketing ten opzichte van andere veel gebruikte online marketing kanalen?

Met e-mailmarketing ben je in staat om mensen op een door jou gewenst moment met een door jou gewenste boodschap ergens van op de hoogte te brengen. Zo kan de plaatselijke fietsenmaker een e-mailing sturen omdat hij nog 2 fietsen heeft die hij persé deze zomer kwijt wil. Doe je ook inspanningen op het gebied van SEO en SEA (Adwords)? Dan dient de vraag organisch te ontstaan vanuit de bezoeker (pull marketing), die in Google zoekt naar de een nieuwe fiets. Deze moet vervolgens maar net de juiste advertentie van de fietsenmaker tegenkomen en deze ook nog voldoende interessant vinden om op te klikken. Daarentegen is e-mailmarketing een push kanaal, waarmee je relatief snel je doelgroep in contact brengt met de door jou gewenste boodschap.
Bovendien heb je met e-mailmarketing de mogelijkheid om een boodschap te verzenden die exact is afgestemd op de wensen van de ontvanger. Want ook voor e-mailmarketing geldt, wees relevant met je boodschap. Anders zal de ontvanger jouw e-mails niet meer openen, niet meer klikken of zich zelfs uitschrijven. Vandaar dat zowel variatie als relevantie hand in hand gaan. Via de databases die gekoppeld zijn aan de e-mailmarketing software is het overigens in veel gevallen erg eenvoudig om segmentatie toe te passen. Dat kan klein beginnen, door bijvoorbeeld mannen en vrouwen verschillende e-mails (of gepersonaliseerde variaties binnen een mail) toe te sturen. Maar kan ook erg ingewikkeld door segmentatie toe te passen op bijvoorbeeld eerder aankoopgedrag, het tijdstip van openen of de woonplaats van de ontvanger.

Hoeveel e-mailadressen heb je in je database?

De keuze voor e-mailmarketing software is onder meer afhankelijk van de grootte van je e-maildatabase. Bestaat deze uit enkele honderden of misschien wel duizenden adressen? Wanneer je een klein aantal e-mailadressen hebt en je database groeit gestaag, maar niet extreem, is eenvoudige e-mailmarketing software een voor de hand liggende keuze. Vaak sta je dan aan de beginfase van e-mailmarketing en wil je ontdekken wat de toegevoegde waarde van dit kanaal is. Bij grotere aantallen zal je sneller de keuze maken om een meer geavanceerd e-mailmarketing systeem te gaan gebruiken.

In hoeverre wil je automatische campagnes gaan inrichten?

Een volgend punt is, wil je gaan automatiseren? En zo ja, in welke mate? Bijvoorbeeld een automatische verjaardagscampagne kan inmiddels (tegen betaling) via nagenoeg alle e-mailmarketing software. Ben je van plan om meer automatisering toe te passen, bijvoorbeeld door consumentendata automatisch te updaten? Of door ingewikkeldere campagnes met allerlei afhankelijkheden te koppelen aan je database? Dan loont een meer geavanceerd systeem. Tevens is het ook goed om af te wegen in hoeverre er data ontsloten moet worden van bijvoorbeeld een website, kassasysteem, of eigen CRM-pakket. Dit heeft namelijk ook invloed op de keuze welke e-mailmarketing software je het beste kan gebruiken voor je e-mailmarketing. Immers, de database vormt een essentieel onderdeel van het geheel en deze moet altijd goed op orde zijn.

Uitgemaakte zaak?

En nu? Is het voor jou duidelijk welke afwegingen je moet maken bij de beslissing voor een e-mailmarketing softwarepakket? Of heb je toch nog wat vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op.
Paul Spikmans